Головна » Файли » Для уроків української літератури » конспекти |
[ Викачати з сервера (1.26 Mb) ] | 13.03.2013, 18:38 |
Українська література 5 клас Урок 50 13.03 Тема: Костянтина Малицька. Розповідь про письменницю. Вірш – пісня, що стала народною «Чом, чом, земле моя..». Причини популярності пісні. Мета: ознайомити учнів із життям Костянтини Малицької та її віршем-піснею «Чом, чом, земле моя...»; вчити розуміти ліричність вірша-пісні; розвивати вміння визначати художні засоби, використані в поезії, пояснювати роль питальних речень; формувати навички аналізу поетичного твору; удосконалювати навички виразного читання поезії; виховувати почуття патріотизму як вагомого життєвого стимулу для людини. Обладнання: портрет письменниці, малюнки із зображенням природи, фонозапис пісні «Чом, чом, земле моя...». Тип уроку: урок-дослідження. Україно! Ти для мене диво! І нехай пливе за роком рік, Буду, мамо, горда і вродлива, З тебе чудуватися повік. Василь Симоненко ХІД УРОКУ І. Мотивації навчання школярів 1. «Поетична хвилинка». РІДНА ХАТА
Різні в світі є країни Різні люди є на світі. Різні гори, полонини. Різні трави, різні квіти. Є з усіх одна країна, Найрідніша нам усім. То — прекрасна Україна, Нашого народу дім. Там шумлять степи безкраї. Наче вміють говорити! Там ясніше сонце сяє, Там солодше пахнуть квіти... Різні в світі є країни, Гарні є, є і багаті, Та найкраще — в Україні, Бо найкраще — в рідній хаті. (Ганна Черінь)
2. Коментарі до вірша.
3. Слово вчителя. Важко назвати поета, письменника, який би не звертав своє слово до рідної Вітчизни — України. У творах вони з любов'ю відтворюють чарівну природу з оксамитом степів, гаїв та дібров, зеленню лісів, синню чистих озер і тихоплинних рік. Ніякій силі не осквернити тієї землі, «що освятив Тарас своїми муками-ділами, що окрилив громами-звуками словами». Україну прославили у віках її видатні сини й дочки. Це філософ і поет, мандрівний вчитель Григорій Сковорода, це Каменяр Іван Франко, геніальна Леся Українка. Оспівували Україну «струни Лисенка живії, і слави золота зоря круг Заньковецької Марії». Україна завжди була багата на самобутні таланти, і серед них чимало обдарованих жінок. Про одну з них сьогодні і піде мова. Це — Костянтина Малицька. II. Оголошення теми, мети і завдання уроку III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу 1. Повідомлення «юних біографів». 1 - й біограф. У радянські часи Костянтину Малицьку (її літературні псевдоніми — Віра Лебедєва й Чайка Дністрова) навіть згадувати було небезпечно. Твори її не потрапляли до рук читачів. Лише люди старшого віку в колі своїх найрідніших могли заспівати тремтливим від хвилюванням голосом пісню «У Січі, у Січі гартуймось, брати» та ще могла пролунати чудова співанка-перлина «Чом, чом, земле моя...». Хто ж вона, Костянтина Малицька? 2 - й біограф. Народилася Костянтина Малицька 30 травня 1877 року в селі Кропивники біля Калуша в сім'ї священика Своє життя вона присвятила дітям: понад 30 років працювала на педагогічній ниві, часто виступаючи зі статтями у справі виховання підростаючого покоління. Багато друкувалася в періодичній пресі. Літературна спадщина велика і різноманітна. Вперше вона виступила в дитячому журналі «Дзвінок» під вигаданим ім'ям Ростик. Відтоді часто вміщувала свої твори в цьому виданні, а також у журналі «Зоря», в альманахах «Жіноча доля», «Учитель». Це були переважно твори про дітей і для дітей. Тривалий час вона редагувала журнал «Дзвінок» — єдиний на той час дитячий часопис для всієї української дітвори. 3 - й біограф. Наприкінці XIX — на початку XX століття під різними псевдонімами надрукувала багато віршів для малят, в яких оспівувала красу рідної природи, прищеплювала дітям любов і повагу до праці, до рідної землі. Костянтина Малицька — провідна діячка жіночих громад у Львові та Чернівцях, натхненниця руху січових стрільців у роки Першої світової війни, за що у 1915 році була вислана в Сибір. Останні роки жила у Львові і працювала бібліографом дитячої літератури у Львівській бібліотеці Академії наук ім. В. Стефаника. Померла 27 січня 1947 року. 2. Слово вчителя. У 1904 році на слова Костянтини Малицької «Чом, чом, чом, земле моя...» композитор Денис Січинський написав музику, і пісня стала народною, широковідомою, улюбленою для багатьох поколінь українців. 3. Повідомлення «Юних біографів» про композитора Дениса Січинського. Січинський Денис Володимирович — український композитор, диригент і музичний діяч. Народився 2 жовтня 1865 року в селі Клювинці Тернопільської області. Навчався у Львівській консерваторії у К. Мікулі. Працював у Львові, Коломиї, Станіславі як організатор і диригент співацьких колективів. Автор опери «Роксолана» (1909), музики до п'єс, обробок народних пісень. Серед творів чільне місце належить хорам і романсам на вірші Шевченка, Франка та інших українських поетів. Помер 26 травня 1909 року. Звучить грамзапис вірша-пісні «Чом, чом, земле моя». 4. Змагання між групами. Перемагає найактивніша група. Бесіда: 1) Які почуття викликала у вас пісня? 2) Поясніть назву твору. 3) Які запитання ставить Костянтина Малицька у вірші-пісні? 4) Якою у вашій уяві постає змальована у творі рідна земля? 5. Слово вчителя. Притишено звучить у пісні простеньке, на перший погляд, але таке сокровенне запитання: «Чом, чом, чом, земле моя. Так люба ти мені, так люба ти мені?.. І ми, мов на картині, бачимо переливи води, смарагдову зелень лісів, чуємо тьохкання соловейка, ніжний дзвіночок голосу жайворонка. Подібні запитання ставляться читачам не для того, щоб дістати на них відповідь, а щоб привернути їхню увагу до певної думки або самим запитанням ствердити її. Такі запитання називаються риторичними. 6. Усне малювання. Які картини постали у вашій уяві після прослуховування вірша-пісні? 7. Самостійне читання учнями вірша-пісні. 8. Завдання. Прослухати текст вірша «Чом, чом, чом, о земле ти моя» і порівняти з піснею. 9. Декламування вірша «Чом, чом, чом, о земле ти моя» вчителем. 10. Робота у групах. 1) «юні художники». Малюють картини, які постали в уяві під час прослуховування вірша і пісні. 2) «юні фольклористи». Записують прислів'я та приказки про рідний край. • Батьківщина — всім матерям мати. • Навіть пташка має рідну землю. • Рідна сторона — мати, чужа—мачуха. • Кожному мила своя сторона. • За рідний край життя віддай. 3) «юні літературознавці». Досліджують партитуру вірша-пісні. 4) «юні лінгвісти». Добирають синоніми до словосполучення «рідний край» та епітети до слова край. 11. Слово вчителя. Завдяки великій майстерності і поета, і композитора пісня «Чом, чом, чом, земле моя» набула широкої популярності. Де тільки не лунала вона. У Києві, Львові, Херсоні, Полтаві... А ще у Канаді, США, Аргентині, Бразилії, Австралії — всюди, де є хоч маленькі українські громади. Деколи цю пісню з великої поваги до України слухають чи виконують стоячи, як під час виконання державного гімну. Деколи плачуть із розчулення, поринаючи у спогади про рідне і дороге. Ось що можуть зробити поетичне слово і чудова музика. IV. Закріплення вивченого матеріалу Запитання до учнів: 1. Хто написав музику до вірша Малицької «Чом, чом, чом, земле моя»? Яких відомих українських композиторів ви знаєте? 2. Чому пісня стала такою популярною? Загальноприйнято під час виконання цього твору стояти і співакам, і слухачам. Поясніть, чому. V. Домашнє завдання • Вивчити вірш-пісню напам'ять. | |
Переглядів: 651 | Завантажень: 92 | |
Всього коментарів: 0 | |