Головна » Статті » Мої статті |
Особливості формування культури мовлення у старшокласників на уроках і в позакласний час Усяке слово, якщо за ним не буде справ, уявляється чимось даремним і пустим. Демосфен Мистецтво бесіди Як відомо, взаємини з людьми можуть обмежуватися посмішкою, кивком голови та інші жестом, але найчастіше-це привітання, а далі-жвава розмова або поважна бесіда. Якщо художники мислять образами, музиканти-звуками, вчені-поняттями, то всі разом, а з ними й решта людства, послуговуються мовою, словом як основним засобом вияву власних думок. Зрозуміло, не можна навчитися думати не вміючи говорити, і навпаки. Що ж потрібно, аби оволодіти вмінням говорити? Певно, знати мову - цього замалу, треба ще усвідомлювати, як і про що розмовляти. Опанувати мистецтво ведення бесіди людства намагаються здавна. На основі багатовікового досвіду воно виробило основні правила бесіди. І кожне нове покоління вносить у неї свої особливості. Ще стародавній філософ Епіктет пояснював: людина має слухати удвічі більше, ніж говорити. Мудрець наполягав, що недарма Бог дав нам один язик і пару вух. На початку ХІІІ століття на Русі було широко відоме «Повчання до дітей» князя Володимира Мономаха, де дітям князів та дружинників рекомендувалося бесіди вести таким чином: «У присутності старших мовчати, мудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними собі и молодшими в любові перебувати, без лукавого наміру розмовляючи, якомога більше вдумуватися, не шаленіти словом, не осуджувати мовою, не багато сміятися…» Слово — єдине, що буде жити вічно. Гезлітт Формування культури мовлення у старшокласників на уроках і в позакласний час Головними завданнями навчання української мови в основній і старшій ланках середньої загальноосвітньої школи є: • виховання свідомого прагнення до вивчення української мови; • вироблення у школярів компетенцій комунікативно виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях; • ознайомлення з мовною системою як основою для формування мовних умінь і навичок — орфоепічних, граматичних, лексичних, правописних, стилістичних; • формування духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів, тобто прилучення через мову до культурних надбань українського народу і людства в цілому. У старших класах систематизуються знання та вміння з культури мовлення, зокрема учні знайомляться з двома ступенями володіння літературною мовою — правильністю, яка передбачає дотримання тим, хто говорить або пише, норм літературної мови, і комунікативною доцільністю мовлення, що означає мотивоване використання засобів мови для певної мети спілкування. Останнім часом нашим учням доводиться дуже часто готувати усне висловлювання. Та й не тільки дітям, а й дорослим. Наведу сім прийомів вдалого усного висловлювання • Перш ніж почати говорити, слід зробити паузу (5-7 сек.) й уважно подивитися на слухачів. Пауза дозволяє налаштуватися на сприйняття. Виникає елемент допитливості : як промовець почне свій виступ. • Бажано вводити вставні конструкції ( таким чином, по-перше, по-друге, отже, я думаю…). • Треба звертатися до слухачів із якимось запитанням (навіть риторичним). • Іноді необхідно зненацька перервати почату думку, поговоривши про інше, а потім повернутися до неї. • У разі потреби можна свідомо затягувати інформацію з натяком, що про це буде говоритися пізніше. • Слід звертатися до уяви слухачів (уявіть собі, що…). • Бажано наперед натякнути на те, про що буде сказано пізніше. Багато говорити й багато сказати не є те
саме. Мовленнєвий закон уважно аналізувався свого часу членами гуртка «Культура мовлення». Мовленнєвий закон передбачає вираження думки у словесній формі. Це система комунікативних якостей мовлення: • правильність • виразність • ясність • точність • стислість • доцільність Немає нічого сильнішого за слово. Запам'ятайте : говорити не думаючи — це стріляти не цілячись. Щоб гарно виступити, потрібно досконало оволодіти предметом розмови. Треба памятати слова Шота Руставелі, що з глечика може витекти тільки те, що в ньому було. Отже, щоб визначити, що говорити, треба оволодіти певною темою та відповідною літературою. Хто обрав посильну тему, На уроках української мови у 10-11 класах вивчається розділ – риторика як наука Риторика—( від гр. … ораторське мистецтво) - теорія ораторського мистецтва; наука красномовства, у якій розкриваються закони управління мисленнєво-мовленнєвою діяльністю. Вона розвиває в людини такі особисті якості: культуру мислення (самостійність, самокритичність, глибину, гнучкість, оперативність, відкритість мислення, ерудицію), культуру мовлення (правильність, виразність, ясність, точність, стислість, доцільність), культуру поведінки ( ввічливість, тактовність, коректність, розкутість), культуру спілкування ( повага до співрозмовника через вивчення його інтересів, управління поведінкою аудиторії, залучення однодумців, відповідальність за своє слово), культуру виконавської майстерності( виразність та доцільність жестів, міміки, правильність дикції та інтонації) . Старшокласники формують навички виступати перед аудиторією, тому найбільше часу ми приділяємо публічному виступу як різновиду усного спілкування. Риторика пов’язана передусім з усним мовленням. Різновидом усного спілкування є публічний виступ. А жанром публічного виступу є доповідь (звітна, ділова, політична), промова (агітаційна, мітингова, ювілейна), бесіда, лекція, репортаж. Готуватися до доповіді треба дуже ретельно. Підготовку рекомендується поділити на три етапи : • організація логічної канви—що сказати і в якій послідовності; • пошук форми виступу—як говорити; • репетиція. Усе, про що маєш намір ти сказати, розглянь перше в умі своєму. Бо у багатьох язик випереджає й саму думку. На занятті клубу любителів рідного слова учнів 11-А класу до Дня писемності «Рідна мова – пісня солов’їна» також формується культура мовлення. Мета заходу: розкривати багатство і красу української мови; розкривати в учнів бажання досконало знати мову свого народу; виховувати любов до рідного слова, української пісні. Серед інших учням пропонується завдання: - Чи могли б ви, скажімо, написати невелике оповідання, у якому б усі слова починалися з однакової літери? На букву «П». Є оповідання «Перший поцілунок». А на іншу букву? Ну, наприклад, букву «С»? Виявляється, можна створити не лише оповідання, а навіть вірш, де всі слова будуть починатися на «с», до того ж передаватимуть стан природи, наприклад, свист зимового вітру в саду. Якщо ваша ласка, прошу послухати. «Самотній сад» Сипле, стелить сад самотній Сірий смуток, срібний сніг, — Сумно стогне сонний струмінь, Серце слуха скорбний сміх. Серед саду страх сіріє, Сам солодкий спокій спить, — Сонно сипляться сніжинки, Струмінь стомлено сичить. Стихли струни, стихли співи, Срібні співи серенад, — Срібно стеляться сніжинки — Спить самотній сад. Також старшокласникам пропонується пояснити, яким чином, на їхню думку, виникли такі вислови: «Сім п'ятниць на тиждень», «Де раки зимують», «З ним каші не звариш» Інтелектуальна філологічна гра «Рідне слово» проводиться в рамках тижня української мови. Це різноманітні конкурси, ось деякі з них. Конкурс «Прямо чи влучно» Учасники команди суперникiв повиннi вiдгадати, який фразеологiзм мiмiкою й жестами покаже iнша команда. 1 команда - ламати голову - тинятися з кутка в куток - вiдривати голову - взяти ноги в руки 2 команда - дивитися крiзь пальцi - втерти носа - на лобi написано - довести до ручки Конкурс «Iншомовнi слова» Кожна команда отримус по сiм слiв, протягом З хвилин потрiбно з”ясувати лексичне значения цих слiв. 1 команда - гарантiя (забезпечення) - консенсус(згода) - iнкогнiто(таємно) - пенсне(окуляри) - соло(викон.1 спiваком) - пейзаж(опис природи) - фонетика(наука про звуки) 2 команда - категоричний(рiшучий) - консолiдацiя(змiцнення) - депутат(нар. обранець) - апатiя(байдужiсть) - бiографiя(життєпис) - орфографiя(правопис) - аудиторiя(кабiнет) Конкурс «Редактор» Члени команд на слух разом повинні відредагувати подані фрази. 1. Треба економити світло (електроенергiю). 2.Вiн швидко оглянувся назад. З .Попередження (запобiгання) хвороби (i). 4.Слизиста оболонка (слизова). 5.Вiн самий найкращий у класi. б.Минулу недiлю (тиждень) я пропустив. 7.Весною оживас природа, прилiтають звiрi. Наостанок дозволю собі процитувати мудреців: • Не те добре , коли кричать великим голосом, але те є велике, коли говорять добре. Демосфен • Ти постарайся знайти більше, ніж сказано у словах. Овідій | |
Переглядів: 2288 | Коментарі: 11 | |
Всього коментарів: 1 | ||
| ||