Головна » Статті » Мої статті |
Методи активізації пізнавальної діяльності учняСтупінь активності що вчаться є реакцією, методи, і прийоми роботи вчителя є показником його педагогічної майстерності. Активними методами навчання слід називати ті, які максимально підвищують рівень пізнавальної активності школярів, спонукають їх до старанного учення. У педагогічній практиці і в методичній літературі традиційно прийнято ділити методи навчання по джерелу знань: словесні (розповідь, лекція, бесіда, читання), наочні (демонстрація натуральних, екранних і іншої наочної допомоги, дослідів) і практичні (лабораторні і практичні роботи). Кожен з них може бути і активнішим і менш активнішим, пасивним. Словесні методи. 1. Метод дискусії застосовую по питаннях, що вимагають роздумів, добиваюся, на своїх уроках, щоб учні могли вільно висловлювати свою думку і уважно слухати думку виступаючих. 2. Метод самостійної роботи з учнями. З метою кращого виявлення логічної структури нового матеріалу дається завдання самостійно скласти план розповіді викладача або план-конспект з виконанням установки: мінімум тексту - максимум інформації. Використовуючи цей план-конспект, учні завжди успішно відтворюють зміст теми при перевірці домашнього завдання. Уміння конспектувати, складати план розповіді, відповіді, коментоване читання літератури, відшукування в нім головної думки, робота з довідниками, науково-популярною літературою допомагають формуванню у учнів теоретичного і образно-наочного мислення при аналізі і узагальненні закономірностей природи. Для закріплення навику роботи з літературою дають таким, що вчиться різні посильні завдання. У класі що вчиться повинні постаратися не прочитати, а переказати своє повідомлення. При такому виді роботи учні вчаться аналізувати і узагальнювати матеріал, а також розвивається усна мова. Завдяки цьому, учні надалі не соромляться висловлювати свої думки і думки. 3. Метод самостійної роботи з дидактичними матеріалами. Організовую самостійну роботу таким чином: дається класу конкретне учбове завдання. Намагаючись довести його до свідомості кожного учня. Тут є свої вимоги: текст потрібно сприймати на зір (на слух завдання сприймаються неточно, деталі швидко забуваються, учні вимушені часто перепитувати) потрібно якомога менше часу витрачати на запис тексту завдання. Для цієї мети добре підходять зошити на друкарській основі і збірки завдань для учнів. Багато викладачів, користуються саморобними роздатковими дидактичними матеріалами. Їх умовно ділять на три типи: 1. Дидактичні матеріали для самостійної роботи учнів з метою сприйняття і осмислення, нових знань без попереднього пояснення їх вчителем. 1) Картка із завданням перетворити текст підручника в таблицю або план. 2) Картка із завданням перетворити малюнки, схеми в словесні відповіді. 3) Картка із завданням для самоспостереження, спостереження демонстраційної наочної допомоги. 2. Дидактичні матеріали для самостійної роботи учнів з метою закріплення і застосування знань і умінь. 1) Картка з питаннями для роздумів. 2) Картка з розрахунковим завданням. 3) Картка із завданням виконати малюнок. 3. Дидактичні матеріали для самостійної роботи знань, що вчаться з метою контролю, і умінь. 1) Картка з німим малюнком. Використовую в декількох варіантах. Для всього класу - 2-4 варіанти. І як індивідуальні завдання. Може проводитися з метою повторення і закріплення знань. 2) Тестові завдання. Їх застосовую також і в індивідуальному порядку і для класу в цілому. Останнім часом ефективнішими є текстові завдання, хоч і у них є свій недолік. Іноді учні намагаються просто вгадати відповідь. 4) Метод проблемного викладу. На уроках використовую проблемний підхід в навчанні учнів. Основою даного методу є створення на уроці проблемної ситуації. Учні не володіють знаннями або способами діяльності для пояснення фактів і явищ, висувають свої гіпотези, рішення даної проблемної ситуації. Даний метод сприяє формуванню у прийомів, що вчаться, розумової діяльності, аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, встановлення причинно-наслідкових зв'язків. Проблемний підхід включає логічні операції, необхідні для вибору доцільного рішення. Даний метод включає: висунення проблемного питання створення проблемної ситуації на основі вислову ученого створення проблемної ситуації на основі приведених протилежних точок зору поодинці і тому ж питанню демонстрацію досвіду або повідомлення про нього - основу для створення проблемної ситуації; рішення завдань пізнавального характеру. Роль викладача при використанні даного методу зводиться до створення на уроці проблемної ситуації і управління пізнавальною діяльністю учнів. Метод самостійного рішення розрахункових і логічних завдань. Що все вчаться по завданнях самостійно вирішують розрахункові або логічні (що вимагають обчислень, роздумів і висновків) завдання аналогічно або творчого характеру. Але в кожній паралелі завдання диференціюю - складніші, творчого характеру - що сильним вчиться. А аналогічні - слабким. При цьому у самих учнів на цьому не акцентую увагу. Кожен учень отримує завдання по своїх можливостях і здібностях. При цьому не знижується інтерес до навчання. Наочні методи. Частково-пошуковий. При застосуванні цього методу викладач керує роботою класу. Організовується робота учнів так, щоб частину нових завдань вони добули самі. Для цього демонструється досвід до пояснення нового матеріалу; повідомляється лише мета. А що вчаться шляхом спостереження і обговорення вирішують проблемне питання. Практичні методи. Частково-пошуковий лабораторний метод. Учні вирішують проблемне питання і здобувають частину нових знань шляхом самостійного виконання і обговорення учнівського експерименту. До лабораторної роботи вчиться відома лише мета, але не очікувані результати. Також використовуються методи усного викладу - розповідь і лекції. При підготовці лекцій планується послідовність викладу матеріалу, підбираються точні факти, яскраві порівняння, вислови авторитетних учених, громадських діячів. Також використовуються прийоми управління пізнавальною діяльністю учнів: 1) Активізуючи діяльність учнів на етапі сприйняття і супутні пробудженню інтересу до матеріалу, що вивчається: а) прийом новизни - включення в зміст учбового матеріалу цікавих відомостей, фактів, історичних даних; б) прийом семантизації - в основі лежить збудження інтересу завдяки розкриттю смислового значення слів; в) прийом динамічності - створення установки на вивчення процесів і явищ в динаміці і розвитку; г) прийом значущості - створення установки на необхідність вивчення матеріалу у зв'язку з його біологічною, народногосподарською і естетичною цінністю; 2) Прийоми активізації діяльності що вчаться на етапі засвоєння матеріалу, що вивчається. а) евристичний прийом - задаються важкі питання і за допомогою навідних питань приводять до відповіді. б) евристичний прийом - обговорення спірних питань, що дозволяє розвинути у учнів уміння доводити і обґрунтовувати свої думки. в) дослідницький прийом - що вчаться на основі проведених спостережень, дослідів, аналізу літератури, рішення пізнавальних завдань повинні сформулювати вивід. 3) Прийоми активізації пізнавальної діяльності на етапі відтворення отриманих знань. прийом натуралізації - виконання завдань з використанням натуральних об'єктів, колекцій; Використовувати можна різні варіанти оцінки роботи що вчаться на уроці. Для того, щоб висока пізнавальна активність збереглася на уроці, потрібно: 1) компетентне і незалежне журі (викладач і учні-консультанти з інших груп). 2) завдання розподіляти самим викладачем по правилах, інакше слабким учням буде не цікаво виконувати складні завдання, а сильним - прості. 3) оцінювати діяльність групи і індивідуально кожного учня. 5) давати творчі домашні завдання до узагальнювального уроку. При цьому можуть проявляти себе тихі, що вчаться, непомітні на фоні активніших. Активізацію пізнавальної діяльності можна проводити також на позакласних заходах. | |
Переглядів: 7224 | Коментарі: 11 | |
Всього коментарів: 1 | ||
| ||